maandag 26 september 2016

tiid

Deze ochtend ging ik met mijn hond naar het buitengebied om daar een rondje te gaan hardlopen. Bij het stallen van mijn fiets zag ik in de nabij gelegen wei een ezeltje staan. Hij stond daar, met geloken ogen in de zon te zijn.
Ongeveer 3 kwartier later kwam ik terug van mijn rondje en zag dat de ezel nog precies op dezelfde plek , in precies dezelfde houding in de zon stond.
Blijkbaar was er in die 3 kwartier geen enkele impuls geweest om in beweging te komen , er was alleen dit stille staan in de zon, dit voelen van de warmte, deze fysieke beleving.

Bijzonder mooi om te zien hoe de tijd in dit dier volledig geleefd wordt , zodat je eigenlijk niet meer kunt spreken van tijd, er is een tijdloos zijn.
Dat is iets dat voor ons mensen vaak ver weg is geraakt, doordat tijd iets is geworden dat gebonden is aan afspraken vanuit lineair denken. Het is nu 8 uur, ik kan een uur gaan hardlopen, daarna is er weer het volgende....
Tussen ontwaken en slapen gaan is er een programma dat gevolgd wordt met afspraken en deadlines.
Om toch iets van dit tijdloze zijn te ervaren is dan vaak niet zo voor de hand liggend.
Terwijl juist die kwaliteit van zijn , waarin het gevoel van tijd verdwenen is, waarin we samenvallen met datgene wat we aan het doen zijn én met ons lichaam én met onze omgeving ons het gevoel geeft van volledigheid, van zin, van geluk zelfs.

Ieder moment kan daarvoor geschikt zijn, daar waar je oog op valt, daar waar je aandacht naartoe wordt getrokken, ligt de hele dag door die uitnodiging om dit moment volledig in zijn tijdloze wonder te ervaren.

2 opmerkingen:

  1. Mooie overpeinzing! Tijd is een overgewaardeerd begrip tegenwoordig. Alles wordt gemeten in tijd, want tijd is geld, en geld is tegenwoordig waar het allemaal om draait bij mensen. Voor een dier of een plant speelt tijd geen rol, want er is geen conventie in hun leven die hun een waarde aan die tijd oplegt.En ook niet aan de vrije mens, die geleerd heeft het begrip tijd niet als keurslijf te zien waarbinnen hij of zij zijn leven moet leiden. Vrij is echt de mens die altijd tijd heeft voor zichzelf en voor de ander zonder zich te kort te doen in zijn eigen levensgeluk.

    BeantwoordenVerwijderen